Monday 25 February 2013

Perhitungan hari

Assalamualaikum & ollla~

disini pija ingin membincangkan ataupun mengongsikan petua yang pernah dibuat oleh nenek nenek moyang moyang yang dulu dulu kala.. ^_^, seperti tajuk yang di paparkan adalah PERHITUNGAN HARI..apa maksudnya? bukan lah menghitung hari .. perhitungan hari ini untuk sesuatu yang baik sebelum kita melakukan atau membeli atau ETC ~ haha.. seperti.. ingin membeli kereta.. jadi hendaklah mencari HARI YANG BAIK.. ini lah dimaksudkan dengan PERHITUNGAN HARI..caranya adalah sangat mudah ..


Contoh :-

Juma'at : 1 Mac 2013
Sabtu : 2 Mac 2013
Ahad : 3 Mac 2013
Isnin : 4 Mac 2013

Perhitungan hari nya adalah dari 1 Mac 2013 (BUMI) - 2 Mac 2013 ( Antara ) - 3 Mac 2013 (Langit) begitulah selanjutnya sehingga 31 Mac 2013..
so kata nenek aku lah BUMI dan LANGIT tidak bagus.. disama ertikan Nda baik untuk kita mengambil barang yang kita beli.. terutamanya jika benda atu besi .. paling bagus adalah ANTARA kerana ianya tidak diatas dan tidak dibawah.... tapii berbalik kepada asal semuanya adalah ketentuan ALLAH SWT.  semuanya mestilah tawakal dan berserah kepada ALLAH SWT. Kekadang perkara macam ani nda jua dapat dipercaya..dan tertakut ianya akan menjadi khurafat.. hehehe..

kejadi kejadian dan masalah yang menimpa kita kekadang ianya adalah kerana perbuatan yang kita perbuat kepada orang lain antara kita sedar atau tidak.. disama ertikan pembalasan yang sikit sikit.. yang banyaknya nanti  kelak di mana kita semua di satukan..dibangkit kan semula..semoga allah swt masih ingin menerima taubat kita...

selain dari topik perhitungan hari, ada topik yang ingin di huraikan tentang kehidupan yang dilalui setelah berlaku nya pentengkaran..kebanyakan nya jika berlaku pertengkaran sama ada pertengkaran menggunakan mulut atau kaki atau tangan atau jari atau pun otak.. walaupun kita sudah saling bermaaf maafan antara secara langsung atau pun daripada surat ataupun secara sindiran.. ianya akan menjadi keganjalan antara kita dan orang yang dengan kita bertengkar..tapi ini tidak akan terjadi kepada KELUARGA.. pecayalah.. cuma ianya akan menjadi kan pengajaran kepada kita untuk tidak lagi menyulitkan keadaan.



ABANG, ALONG , AMY , PIJA, BABY & ANGAH
Biarpun ada yang sudah keluar dari LIKETHIS FAMILY, tapi kamu masih sebahagian dari kenangan yang terindah yang tidak dapat dilupakan.. :)



No comments:

Post a Comment